I det tilspidsede internationale marked for store offshore vindmøller er den danske industri i stadig øget konkurrence om at kunne dokumentere lastberegninger vha. fuldskalamålinger. Projektets
Formålet med Light Rotor projektet var at udvikle fundamentet for design af vindmøllevinger op til 10MW rotorer med en lavere vægt, som er tilpasset aeroelastisk respons og optimeret aerodynamisk
Formålet er at udvikle og validere de eksisterende aeroelastiske beregningsværktøjer for offshore vindmøller placeret på to udvalgte substrukturer for vanddybder over 20 m. Projektet er et
Megavind er vindmøllebranchens strategiplatform med deltagelse fra industri og forskningsverdenen. Megavind har sat skarpt fokus på strategi til forskning, udvikling og demonstration. I 2010 blev en
Projektet skal videreudvikle en kontrollerbar gummi-bagkant til vindmøllevinger. Bagkanten nedsætter den aerodynamiske belastning af vingerne. Merværdien er forlænget levetid og en øget elproduktion
Projektet skal udvikle en model, der beskriver den opbremsede lufts bevægelse efter en mølle, som kan påvirke effektiviteten af bagvedstående møller. Modellen kan give et bedre grundlag til at
Projektet vil udvikle en statistisk metode til analyse af vindmøllers måledata. I modsætning til traditionelle 10 min. målinger analyserer metoden sekundmålinger. Dette muliggør bedre vindmølledesign
Formålet med denne aktivitet er at udvikle og validere eksisterende beskrivelsen af de marine kræfter i aero-elastiske modeller for offshore vindmøller på mere end 30 m vand. Dette projekt omhandler
Projektet vil udvikle nye tekniske løsninger for enkelt pæls fundamenter (monopiles) til offshore vindmøller. Løsningerne skal være mere kosteffektive og muliggøre brug af monopiles til større
Formålet med projektet er at forbedre og validere et sæt nyudviklede modeller til simulering og forudsigelse af vindkraft fluktuationer, ved at integrere modellern med meteorologiske værktøjer for
Projektets formål er på basis af strain gauge målinger på 6 vindmølletårne i Rødsand II vindmølleparken at undersøge, modellere og verficere de grundlæggende mekanismer bag lastforøgelsen på
Nye styrings- og kontrolmekanismer skal sikre, at vindenergi ikke destabiliserer elnettet, når andelen af vind i elsystemet øges. Det er en vigtig forudsætning, hvis målet om 42 pct. vind i 2020
Projektet vil undersøge et nyt vind-drivsystem, herunder et direkte lavhastigheds drivsystem med en switched reluktans generator (DL-SRG) og et DC-netværk, der tilslutter DL-SRGs til nettet. Det
Ved samarbejde mellem Danske og Kinesiske eksperter inden for vindmølleaerodynamik, optimering og atmosfærisk turbulens er formålet med projektet, at udvikle en integreret modellering, der er i stand
Målet med dette projekt er at skabe et videnskabeligt grundlag for udviklingen af avancerede, stærke materialer til vindmøllevinger ved at optimere deres strukturer på microniveau. For at opnå dette
Vindmøllekomponenter som gear og nav udsættes for store og meget dynamiske belastninger, hvilket gængse fremstillingsmetoder har svært ved at håndtere. REWIND sætter fokus på materialer, processer
Projektets mål er at optimere eksisterende løsninger på krøjemekanismer til vindmøller, forbedre egenskaber med hensyn til støj, udmattelse og spidsbelastning, slid og service.
Projektet omhandler forbedrede designmetoder for bølgelaster på havvindmøller på dybder over 15m og det aeroelastiske respons. Dette opnås ved forbedret udnyttelse af metocean data, CFD modellering af