Energimæssige effekter af afgiftslempelser for personbiler
I dette projekt undersøges de energimæssige effekter af to typer af lempelser i købsafgiften for personbiler: 1) Den reducerede registreringsafgift for særligt energiøkonomiske biler, som blev indført med virkning fra 2000 og som har omfattet VW Lupo 3L, Audi A2 1,2 TDi og Smart 0,8 CDi. 2) Den reducerede registreringsafgift ved køb af personbiler, der er ombygget til varebiler med to eller tre sæder, de såkaldte MPVer og SUVer på gule nummerplader. Formålet med projektet er at vurdere de efterspørgselsmæssige effekter af en differentiering i købsafgiften. Projektet undersøger i hvilken grad afgiftslempelserne i sig selv tilskynder til beslutning om køb af bil eller bil nummer to. Desuden undersøges brugen af bilerne, herunder om bilvalget hænger sammen med overvejelser om valg af bolig eller arbejdssted. I undersøgelsen er gennemført interview samt en spørgeskemaundersøgelse blandt ejerne af de pågældende biltyper. Desuden er der gennemført analyser af registerdata for hele befolkningen, hvor hele familier med de pågældende biltyper sammenlignes med familier med almindelige personbiler samt familier uden bil. Denne del omfatter blandt andet en vurdering af familiernes transportbehov ud fra pendlingsdata samt en opgørelse af kørslen i bilerne ud fra data fra de periodiske bilsyn. Det samlede for såvel de særligt energiøkonomiske biler som varebilerne er, at afgiftslempelserne har gjort disse biltyper attraktive, og at de af mange er købt som familiens bil nummer to og ofte til pendling. MAnge vil dog under alle omstændigheder have købt en bil, så historien om de afgiftslempede biler er i vid udstrækning også en illustration af den generelle tendens til øget bilejerskab og øget biltrafik. En del ejere af de særligt energiøkonomiske biler kører mere i bilen i forhold til tidligere, blandt andet fordi driftsudgifterne er lave. Eksemplet viser således, at en belønning af et lavt energiforbrug, både ved købet og gennem lave driftsudgifter, har den effekt, at der både købes flere af disse biler, og at bilerne bruges mere. Merforbruget bliver dog mere end opvejet af det lave brændstofforbrug per km, så der samlet set er tale om en energibesparelse. Ejerne af varebilerne kører også mere end tidligere, men forøgelsen er her mindre end for de særligt energiøkonomiske biler. Specielt for de store firehjulstrukne varebiler er energiforbruget øget på grund af den øgede kørsel samt et højere brændstofforbrug per km i forhold til tidligere.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |
Kontakt
Kronprinsessegade 46 E
DK-1306 København K, Danmark
www.tetraplan.dk
Krawack, Susanne , 33737100, info@tetraplan.dk
Øvr. Partnere: