Motorkoncept optimeret til motordrift på forgasningsgas
Projektet omhandler udvikling og afprøvning af et motorkoncept, der er optimeret til drift på forgasningsgas. Konceptet er baseret på dieselmotorer med højt kompressionsforhold og høj virkningsgrad. Der er udført forsøg med to identiske motorer, men med forskellige kompressionsforhold: Én med et kompressionsforhold på 9,5:1 svarende til, hvad motorfabrikanten anbefaler til naturgas, og én med et kompressionsforhold på 18,5:1 svarende til dieselversionen af den pågældende motor. Ved drift på forgasningsgas var det muligt at øge akselvirkningsgraden på motoren fra cirka 35 procent til 40 procent ved at øge kompressionsforholdet. De ombyggede motorer er blevet udstyret med en nyudviklet gasrampe og et nyt blandingsaggregat til gas/luft. Motorerne er efterfølgende afprøvet på gas fra Viking-forgasseren på DTU, og forsøgene har vist, at motordrift ved højt kompressionsforhold er muligt på gas fra en trinopdelt forgasser. En økonomisk analyse af omkostningerne ved ombygningen af et kommercielt motor/generatoranlæg fra diesel til forgasningsgas viser, at et anlæg på 200 kWel vil kunne etableres for omkring 370.000 kroner. Det skal sammenlignes med, at tilsvarende anlæg baseret på et kommercielt generatoranlæg til naturgas vil koste over en million kroner (2008 priser). Projektet har således vist, at det nye koncept kan forbedre økonomien og virkningsgraden i trinopdelte forgasningsanlæg. Det vil dog næppe være muligt at opnå garanti fra motorleverandøren ved ombygning fra diesel til forgasningsgas. (Forskning i Bioenergi nr 31, marts 2010)
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |
Kontakt
Frederiksborgvej 399, Bygning 301
DK-4000 Roskilde
www.risoe.dtu.dk
Henriksen, Ulrik , 46774172, ubhe@risoe.dtu.dk
Øvr. Partnere: