Motorkoncept optimeret til motordrift på forgasningsgas

Projektet omhandler udvikling og afprøvning af et motorkoncept optimeret til motordrift på forgasningsgas. Motorkonceptet baseres på kommercielt tilgængelige dieselmotorbaserede generatoranlæg med højt kompressionsforhold og høj virkningsgrad.
Resultater

Projektet omhandler udvikling og afprøvning af et motorkoncept, der er optimeret til drift på forgasningsgas. Konceptet er baseret på dieselmotorer med højt kompressionsforhold og høj virkningsgrad. Der er udført forsøg med to identiske motorer, men med forskellige kompressionsforhold: Én med et kompressionsforhold på 9,5:1 svarende til, hvad motorfabrikanten anbefaler til naturgas, og én med et kompressionsforhold på 18,5:1 svarende til dieselversionen af den pågældende motor. Ved drift på forgasningsgas var det muligt at øge akselvirkningsgraden på motoren fra cirka 35 procent til 40 procent ved at øge kompressionsforholdet. De ombyggede motorer er blevet udstyret med en nyudviklet gasrampe og et nyt blandingsaggregat til gas/luft. Motorerne er efterfølgende afprøvet på gas fra Viking-forgasseren på DTU, og forsøgene har vist, at motordrift ved højt kompressionsforhold er muligt på gas fra en trinopdelt forgasser. En økonomisk analyse af omkostningerne ved ombygningen af et kommercielt motor/generatoranlæg fra diesel til forgasningsgas viser, at et anlæg på 200 kWel vil kunne etableres for omkring 370.000 kroner. Det skal sammenlignes med, at tilsvarende anlæg baseret på et kommercielt generatoranlæg til naturgas vil koste over en million kroner (2008 priser). Projektet har således vist, at det nye koncept kan forbedre økonomien og virkningsgraden i trinopdelte forgasningsanlæg. Det vil dog næppe være muligt at opnå garanti fra motorleverandøren ved ombygning fra diesel til forgasningsgas. (Forskning i Bioenergi nr 31, marts 2010)

Key figures

Periode:
2005 - 2009
Bevillingsår:
2005
Egen finansiering:
0,00 mio.
Støttebeløb:
1,97 mio.
Støtteprocent:
100 %
Projektbudget:
1,97 mio.

Kategori

Oprindelig title
Motorkoncept optimeret til motordrift på forgasningsgas
Program
ForskEL
Fælles overordnet teknologiområde
Bio og affald
Journalnummer
6536

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Henriksen, Ulrik
Adresse
Danmarks Tekniske Universitet. Risø Nationallaboratoriet for Bæredygtig Energi (Risø DTU). Afdelingen for Biosystemer
Frederiksborgvej 399, Bygning 301
DK-4000 Roskilde
www.risoe.dtu.dk
Henriksen, Ulrik , 46774172, ubhe@risoe.dtu.dk
Øvr. Partnere:

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk